Islam Religion Muslim Mind 21st Century The Way Of Life Books

Bicara Sufi

waliallah

Di tengah- tengah kancah konflik yang melanda umat Islam dan juga masyarakat awam, di kala yang susah menderita, di mana kasih sayang dan kesedihan melanda penduduk yang miskin, kewangan dan penderitaan ini penulis ingin membawa sebentar sejarah penyebaran Islam di nusantara.

“aku berjalan di tengah kota yang besar ini, menara agung klcc mencerminkan keagungan duniawi,

Ku berhenti sejenak mengambil makanan lahiriah, kulihat tiada warung islam, ku menghantar kawan ku yang sakit, ku lihat tiada perubatan Islam, ku kesana dan kesini, kulihat bandar tanah besar Cina menguasai kota ini, ku cari damai, yang ku lihat mat rempit berbisingan di jalanan, ku lihat penguasa, hanya di waktu orang bersesak pulang ke rumah,

Ku lihat pemimpin, nasionalis dan agama berdebat, ku lihat jiwa yang kosong tanpa Ar Rahman Ar Rahim?

Ramai mengaku beragama, ramai memakai kopiah, ramai berjanggut? tetapi di mana nilai dan wadah dan keperibadian Agama?

japaneseAku pernah ke majlis jamuan teh Jepun, Si Jepun berdisiplin beretika? tetapi di manakah nilai etika yang berpakaian Islam?

Di Kampung Baru, duduk sejenak minum malam, selang seminit datang lah peminta sedekah, bejanggut, berkopiah, dan menyapa salam? salam untuk memohon kewangan, yang mana Islam di jaja? Di Shah Alam berdepan Bank mula timbul penyapa salam menjual buku agama di mesin ATM?

Maruah , nilai dan etika telah hilang, yang berkilauan menjadi pahit? Pernahkan anda di sapa salam, “salam sejahtera ada apa yang boleh saya bantu?

Kesana sini aku lihat manusia menperkatakan agama

Comments on: "Bicara Sufi" (6)

  1. entah lah….. kehidupa duniaseakan tak pasti kulalui.
    uang hanyalah sesuatu yang selalu diburu oleh semu manusia didunia.
    sehingga agama di nomor duakan. orang lupa ketika [esta berlanjut seakan mereka tak punya dosa. melakukakann hal yang di luar batas kemanusian .
    siapakah… yang salah…. kita ataukah para ulama.
    yang pasti ku tak tau karena semunya berjalan bak air yang terjun dari bikit tinggi.
    wassalam

  2. kaHkah biasalaH tu.. melayu yg memperagakan alias mempergunakan Islam.. kadang2 kesian pun ada.. mcm si peminta sedekaH yg pakai kopiaH.. adeH sbnarnya hidup ni yg bnyk dugaan..

  3. kata kata seorang ahli sufi lebih mendalam dan menyentuh kalbu,tetapi terkadang saya bingung dengan amalan zikir yg seakan macam menari dan macam perbuatan mencucuk kulit dengan jarum dan makan kaca,luaran nampak ganas tp bila berbicara sungguh saya rasa hendak menangis kerana terlalu indah sangat bicaramu,tp bila tengok bicara Dr Qassin Ganny dalam youtube tajuk bahaya tarikat sufi,saya jadi bingung pulak,betul ke kata beliau,pening pening

  4. kenapa kita selalu menyalahi or menunding jari pada manusia atau keadaan. adakah kita pernah bertanya, apa yang boleh aku buat.renungilah diri sendiri apa yg boleh aku buat pada alam ini.Hanya melihat…………. sedarlah dan bangkitlah wahai manusia.Apakah peranan kita sebenarnya??????

  5. wali sepuluh said:

    dalam diam aku merasa dalam gelap aku melihat, dalam tenang ku temui damai sejati, tanpa ribuan zikir, tanpa ribuan ayat dan mentera, dahh. sangat mudah jalan ketuhanan ini tetapi ramai yang sesat aku pelik

  6. BUKAN MUDAH JALAN INI UNTUK DIDEKATI, NAMUN TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGECAPINYA. MEREKA YANG DAPAT ADALAH MEREKA YANG TELAH DIPILIH OLEH ALLAH. TIADA SIAPA DAPAT MEMBERI MELAINKAN SETELAH DIPILIH DENGAN SEMPURNA OLEH YANG MENJADIKAN …….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Tag Cloud

%d bloggers like this: